Musik

 

Milton Batiste i Holmens Kirke.

Da jeg tegnede kontrakt med Milton Batiste, havde jeg ingen anelse om, hvad det medførte. Mit jazzorkester var ikke særlig kendt, og der var  langt mellem store engagementer. At Milton kom på turne hér med os, gjorde orkesteret interessant og medførte radiooptagelse, tv-optagelse fra Holmens Kirke, pladeindspilninger samt engagementer i store jazzklubber – også i Sverige – til ordentlig betaling.

Det blev en god tid sammen med Milton. Han havde en særlig evne til at kommunikere med publikum. Humor var nærværende, når han optrådte samt en evne til at overraske. Med Milton var der ”never a dull moment.”

Engagementet i Holmens Kirke kom i stand på den måde, at jeg havde held til at booke kirken, der åbenbart syntes at andre end Etta Cameron også skulle have en chance. Vores pianist Torben Kjær foreslog et samarbejde med Tritonus Koret og dirigenten John Høyby, som var en af hans bekendte. Alle parter var positive, og vi søgte midler – så vidt jeg husker hos Statens Musikråd til at skrive korarrangementer for. Vi fik pengene, og Torben Kjær skrev arrangementerne. Jeg kontaktede DR TV og foreslog dem at optage to koncerter. Før vi kom til Holmens Kirke, arrangerede Arte en koncertturne med Milton, bandet og en mindre udgave af koret.

Datoen for koncerterne i Holmens Kirke var lørdag den 6. november 1993. Da den store dag oprandt, var jeg selvfølgelig nervøs for, hvordan billetsalget ville gå. Da vi kørte af sted mod Holmens Kirke, så jeg til min  rædsel, at plakaterne ikke var sat op endnu. Jeg husker stadigvæk, hvor rasende jeg var, for den plakatopsætning kostede 10.000 kr. Rigtig mange penge dengang. Helt grotesk var det, at på hjemvejen kunne konstatere, at nu var de oppe. Heldigvis gik det sådan, at der var stuvende fuldt til begge koncerter, og der var mange, der gik forgæves.

Plakaten der kom for sent.

 

Orkesteret bestod af: Milton Batiste trompet og sang, Søren Bryder tenorsax og sang, Leif Madsen klarinet, Holden Fogh bas, Torben Kjær piano, undertegnede trommer og Lise Borgwardt sang.

Milton for fuld udblæsning i Holmens Kirke bagved Søren Bryder og undertegnede.

Koncerten var en klar succes, Milton charmerede alt og alle, bandet svingede godt, Torbens arrangementer klingede fint til Tritonus koret som John Høyby havde fuldstændig styr på og Lise Borgwardt ydede en super indsats. En dejlig aften, som aldrig kommer til at gå i min glemmebog.

Først kommer Miltons kendingsmelodi ”Lord,Lord,Lord”.

“Nobody Knows The Trouble I´ve Seen, som Milton sang sammen med Lise Borgwardt.

 

Før jeg holder en pause med Milton Batiste kommer her et foto, jeg var så heldig at knipse i april 1993 på Decator Street i New Orleans, hvor Olympia Brass Band giver koncert. Sikke et skue med Milton Batiste som den altdominerende figur.

 

 

Live And Let Die.

I 1973 var jeg i biografen for at se James Bond- filmen ’Live And Let Die’. Stor var min forbavselse, da handlingen pludselig udspillede sig i New Orleans. Et mord bliver begået på åben gade, mens Olympia Brass Band spiller Just A Closer Walk With Thee, og pludselig ser man i nærbillede en ung, flot, sort trompetist spille et kraftfuldt signal. Musikken forvandles nu fra begravelsesmusik til swingende musik. Nummeret er ’Joe Averys Piece’ også kendt som ’Victory Walk’ eller ’New Second Line’ der bliver spillet, mens “The Second Line” danser til. Klippet er hentet fra You Tube.

 

 

          Flot forsidefoto af Milton Batiste fra magasinet New Orleans Music.

 Jeg var indtil da af den overbevisning, at der ikke var nogen unge musikere i New Orleans, der fortsatte jazztraditionen. Her var en undtagelse, og jeg var opsat på at finde ud af, hvem denne kraftfulde trompetist var, men forgæves. Ingen af mine kontakter kendte ham eller vidste noget om orkesteret.

I 1992 var jeg i New Orleans og besøgte det legendariske spillested Preservation Hall og hørte Olympia Brass Band. Jeg genkendte trompetisten fra filmen og henvendte mig til ham i en pause. Han præsenterede sig som Milton Batiste, og vi kom omgående på bølgelængde. Jeg tilbød ham en tur til Danmark året efter, og det blev en uforglemmelig oplevelse. Milton var virkelig ’The Heart And Soul Of New Orleans Music’. Jeg har fundet en optagelse frem netop med Olympia Brass Band og nummeret fra filmen, dog ikke den samme indspilning.

             Milton Batiste og Olympia Brass Band med New Second Line.

                Milton Batiste, undertegnede og Joe Errington. Good times!

 

AMEN.

I de 20 år jeg var kapelmester hér i Gentofte, indspillede jeg ofte musik med mit orkester, og ved enkelte lejligheder havde jeg gæster med fra USA. En af dem var trompetisten og sangeren Milton Batiste. Her er han solist i nummeret ’Amen’ optaget i Helleruplund Kirke den 4. december 1994. Koncerten blev senere udsendt på cd i et samarbejde mellem Folkekirkens Nødhjælp, Villabyerne, Gallerie Knud Grothe og undertegnede. Medvirkende: Milton Batiste trompet og sang, Joe Errington trompet, Leif Madsen klarinet, Søren Bryder sax, Hans Knudsen piano Holden Fogh bas, Peter Nissen trommer, Lise Borgwardt vokal Anne Borgwardt vokal samt kor under ledelse af Kenneth Sichlau.

 

AMEN med Milton Batiste:

Søren Bryder er tenorsaxen på denne indspilning. Han var medlem af både jazzorkesteret og gospelorkesteret i flere år. Udover saxofonen er han også kendt som banjospiller og sanger.

Milton Batiste greb sit publikum om hjertet. Når han sang, ja  nærmest  messede sig igennem den gamle gospelklassiker Precious Lord, blev der musestille. Her igen fra Helleruplund Kirke, hvor han mesterligt akkompagneres af Hans Knudsen på klaver.

 

PRECIOUS LORD med Milton Batiste.

Milton Batiste,  Peter Nissen og Joe Errington – også trompet. Det var en kæmpe fornøjelse at spille sammen med disse to herlige musikere, der var så forskellige som tænkes kan. Den rå, upolerede Milton Batiste og den den fine, engelske gentleman Joe Errington, som fandt stort velbehag i hinandens selskab. Her i gode gamle When The saints, der får nyt liv i deres hænder. Igen fra Helleruplund Kirke.

 

WHEN THE SAINTS. Milton Batiste og Joe Errington.

 

NOBODY KNOWS THE TROUBLE I’VE SEEN: Milton Batiste og Lise Borgwardt igen fra samme koncert.

Milton var formidabel til at få publikum inddraget i koncerterne. Nogen publikummer var forundret over pludselig at få stukket mikrofonen i hovedet til stor stor morskab for alle.

JESUS ON THE MAINLINE. Milton med kor og band.

GOSPEL OG JAZZ SAMMEN.

I 1986 var jeg på besøg i New Orleans og fandt ved et tilfælde denne lp med St. Monica’s Choir og Olympia Brass Band, hvor Milton Batiste, trompet og sang, fører an. Blandingen af gospel og New Orleans jazz har altid tiltrukket mig. Hjemme fik jeg nærmest et chok, da jeg hørte’ Old Time Religion’ og ‘Amen’, der swinger så jeg ikke kan sidde ned. Det var det, der fik mig til at indvitere Milton Batiste til Danmark. Han havde lige dét, som vi blegansigter mangler. Oplevelsen med ham kom til at præge resten af mit orkesters liv. Siden fik vi besøg af mange andre fine musikere fra New Orleans, men ingen kunne måle sig med ham. R.I.P. Milton Batiste.

 

OLD TIME RELIGION St. Monicas Choir og Olympia Brass Band.

 

Udsendt på CD i USA på Miltons plademærke.

Vi blev meget glade og overraskede i orkesteret, da Milton købte rettighederne til musikken på ovenstående CD og udgav den på hans eget mærke Du Bat music. Han havde ikke en særlig heldig hånd med redigeringen, men alligevel et fint minde om en herlig tid.

LORD, LORD, YOU HAVE SURE BEEN GOOD TO ME. Milton med band.

Besætningen var: Milton Batiste trompet og sang, Leif Madsen klarinet, Søren Sørensen tenorsax, Kjeld Lauritsen klaver, Henrik Stiigvad banjo og guitar, Holden Fogh bas og Peter Nissen trommer. Optaget d. 13 marts 1993 på Havreholm Slot.

BOGALUSA STRUT.

Denne første turne med Milton Batiste genstartede mit sammenspil med Sørens Sørensen, og det har været en stor glæde at have ham med på næsten samtlige turneer i de næste små 10 år. Kjeld Lauritsen, derimod, var et nyt bekendtskab, der også gav orkesteret et løft. Ham havde jeg senere fornøjelsen at spille med i New Orleans. Bogalusa Strut har jeg spillet og indspillet utallige gange, men i Miltons kyndige hænder bliver det noget helt særligt. Og som det dog swinger.

Nedenunder kirkekoncert med Milton Batiste og Sammy Rimmington. Optagelserne ligger også på You Tube. Vi er i 1995 og Nellie er 17 år.

Peter Nissen’s Jazz and Gospel Band: Featuring Milton Batisteand Nellie Ettison. Nobody knows the Trouble I’ve seen.Milton Batiste trumpet, flugelhorn and vocal, Morten Nielsen trumpet, Sammy Rimmington clarinet and alto sax, Leif Madsen clarinet and sax, Hans K. Pedersen piano, Holden Fogh bass, Peter Nissen leader and drums. Lead vocals: Nellie Ettison, Anne Borgwardt, Susanne Kalvå Viig and Sussy Thyssen. Choir under direction of Hans Krarup. Recorded: December 6th – 1995 in Haslev Church, Denmark.

Video nr. 1:  Nobody knows the trouble I have seen.

 

Video nr. 2: This little light of mine.

Video nr. 3: Amen samt When The saints.

 

 

Video nr. 4: Lead Me savior samt Jesus on the mainline.

 

MILTON BATISTE: BLUESTROMPETIST PAR EXCELLENCE.

Det var et tilfælde, at Milton Batiste blev kendt som jazzmand. Oprindeligt var han anderkendt i blueskredse og spillede hyppigt sammen med den senere så berømte pianist professor Longhair. Saxofonisten Harald Dejan hørte Milton og hyrede ham til sit Olympia Brass Band på grund af det kraftfulde trompetspil, der var et stort plus til gadeparader. Han lærte hurtigt det traditionelle repertoire, men bluesmusikken forlod han aldrig. Bluesfornemmelse kommer tydeligt frem her i St. Louis blues. indspillet i 1993 for DR på Havreholm Slot, hvor Milton akkompagneres af Peter Nissens New Orleans band.

St. Louis Blues besætning: Milton Batiste trompet og sang, Leif Madsen klarinet, Søren Sørensen tenorsax, Kjeld Lauritsen piano, Henrik Stiigvad banjo og guitar, Holden Fogh bas og Peter Nissen trommer. Indspillet 1993 for DR på Havreholm Slot.

 

Milton Batiste en værdig repræsentant for det frodige musikliv i New Orleans.